Από τον προοδευτικό εκπαιδευτικό του Freire στον υπόλογο εκπαιδευτικό του 2017 της Τρόικα



"Έχουν έτοιμο ραμμένο ένα one size, από δεκαετία ΄70,  εκπαιδευτικό αγγλικό κοστούμι( θεωρούνται καλά τα αγγλικά κοστούμια), και που πρέπει να το φορέσουν όλες οι χώρες με τη σειρά, έτσι ώστε να υπάρξει ευθυγράμμιση με τις ευρύτερες πολιτικές επιδιώξεις"


 fresh-education
 Για πολλούς παλιούς αλλά και σύγχρονους θεωρητικούς της εκπαίδευσης, οι εκπαιδευτικοί κατέχουν κεντρικό ρόλο στην  βελτίωση της εκπαίδευσης των ατόμων και του κοινωνικού συστήματος μέσα στο οποίο ζουν. Στα κείμενά τους, η αναζήτηση ευθυνών για τα προβλήματα  της εκπαίδευσης δεν στοχοποιεί τους εκπαιδευτικούς   αλλά γίνεται προσπάθεια αποκάλυψης των  μηχανισμών και παραγόντων που  πραγματικά ευθύνονται για αυτά.

Για την Τρόικα  (2010-2017 στην Ελλάδα) και τον ΟΟΣΑ φαίνεται πως προοδευτικές παιδαγωγικές ιδέες και θέσεις στο χώρο της εκπαίδευσης δε χωρούν. Τι να τους πει ο Φρέιρε και πολλοί άλλοι μεταγενέστεροι  προοδευτικοί ή και ριζοσπάστες  διανοούμενοι της εκπαίδευσης; 

 Και καλά κάνουν, αφού έχουν την δική τους μονότονη θεωρία,   η οποία επαναλαμβάνεται και αποτυπώνεται  με σχεδόν πανομοιότυπο τρόπο στις εκθέσεις του ΟΟΣΑ τις τελευταίες δεκαετίες. Αξιολόγηση, αυτοαξιολόγηση, αυτονομία σχολικής μονάδας, μέτρηση αποτελεσμάτων και πολλοί άλλοι γνωστοί όροι. 

Έχουν έτοιμο ραμμένο ένα one size, από δεκαετία ΄70,  εκπαιδευτικό αγγλικό κοστούμι( θεωρούνται καλά τα αγγλικά κοστούμια), και που πρέπει να το φορέσουν όλες οι χώρες με τη σειρά, έτσι ώστε να υπάρξει ευθυγράμμιση με τις ευρύτερες πολιτικές επιδιώξεις. 

Έτσι για να βελτιωθεί οποιοδήποτε εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει να  αξιολογηθεί ο   εκπαιδευτικός και τα σχολεία, γιατί  σύμφωνα με τη "θεωρία", ευθύνονται για την κακοδαιμονία  των εκπαιδευτικών  συστημάτων και των προβλημάτων της κοινωνίας. Ο στόχος  λοιπόν είναι και η ελληνική εκπαίδευση να συμμορφωθεί στα «ευρωπαϊκά» δεδομένα.
Είμαστε όμως ίσως από τις λίγες χώρες που ακόμη δεν έχει υιοθετήσει  στις εκπαιδευτικές της πρακτικές όλα αυτά που λέει ο ΟΟΣΑ. Τώρα η Τρόικα θεωρεί ότι η Ελλάδα των μνημονίων και της οικονομικής εξάρτησης θα είναι πιο εύκολο από κάθε άλλη φορά να αποδεχτεί αυτές τις θεωρίες και να φορέσει το κοστούμι της αυτοαξιολόγησης ή και κάτι παραπάνω.....

 Η θεωρία και οι εκθέσεις όμως του  ΟΟΣΑ δεν προσδοκούν τη συνειδητοποίηση του ατόμου μέσα από την εκπαίδευση για αλλαγή του κοινωνικού συστήματος, που τόσο πολύ το έχει ανάγκη η χώρα μας τη χρονική περίοδο που διανύουμε,  αλλά  την υπηρέτηση του συστήματος από το ίδιο το άτομο.
Όμως, για το 2017, όλα είναι στο χέρι των εκπαιδευτικών αλλά και αυτών που σχεδιάζουν την εκπαιδευτική πολιτική στην χώρα μας.
Πρέπει να  επιλέξουν ανάμεσα σε δύο  γενικές θεωρήσεις στην εκπαίδευση: σε αυτές που  θεωρούν τον εκπαιδευτικό μοχλό κοινωνικής αλλαγής ή σε αυτές που τους ενοχοποιούν άμεσα και έμμεσα για τα κοινωνικά προβλήματα.

Με άλλα λόγια θα πρέπει να προβάρουμε ένα έτοιμο κοστούμι ή να αρχίσουμε να ράβουμε ένα δικό μας στα μέτρα και τις ανάγκες της εκπαίδευσης της χώρας  μας;
Φωτογραφία:  www.andro.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Αρχείο Δημοσιεύσεων